Alexandru Virgil Ioanid
"Dacă n-ai nimic bun de spus despre fratele tău, mai bine taci."
  • 14 Aprilie 1924

Media kit FCP (bannere)

Fericiti cei Prigoniti

Mărturii ale cititorilor

10 cărți de bază

Promovăm

Fototeca ortodoxiei românești

Întâlnirea și cunoștința cu Gili Ioanid mi-a făcut o mare bucurie. Nu-mi puteam închipui că e posibil ca un om să aibă atâtea resurse sufletești. Mă întrebam cum a putut până la vârsta lui să acumuleze atâta bagaj intelectual și spiritual. Când a intrat în închisoare era student în ultimul an la Litere și Filozofie. Era de o modestie pe care nu o puteai întâlni ușor.

De fapt, închisorile comuniste erau pline de tot ce a avut neamul românesc mai bun și mai frumos, toate valorile spirituale ale neamului au fost aruncate și puse în lanțuri în temnițele comuniste. Gili Ioanid făcea parte din vârfurile elitei tinere a spiritualității românești. Alături de Costică Oprișan, Costică Butan, Ion Sadovan și alte sute și mii de tineri.

Aiudul a fost pentru mulți, în anii 1941-1964, o închisoare de grele și lungi suferințe. [...] În Celular am întâlnit, în majoritate, oameni de caracter, care puneau mai presus de suferință și umilință curățenia conștiinței lor. Aiudul a fost o adevărată școală de trăire și de rezistență românească. Toată lumea învăța rugăciuni, texte din Noul Testament, poezii făcute acolo în pușcărie, limbi străine și tot ce se putea învăța despre ”bine și frumos”. (...)

Erau printre tineri câțiva, adevărate ”biblioteci ambulante”1, care cunoșteau toate poeziile lui Radu Gyr și ale lui Nichifor Crainic, în afară de textele religioase.

În acest timp, procesul de reeducare continuă1. Se conturează, încetul cu încetul, două tabere: una care vrea să se reeduce, iar alta care nu vrea. Majoritatea oamenilor refuză reeducarea. Fiecare din aceste două tabere se împarte, la rândul ei, în alte două tabere. În tabăra reeducaţilor: unii vor o reeducare totală (Parpalac, Bordeianu…), alţii doresc doar o reeducare de circumstanţă (Vojen, Iosif Costea, Părintele Borşa, Tache Savin, Dumitru Groza…). În tabăra celor care refuză reeducarea există, de asemenea, două orientări: în prima grupă majoritară, domină opinia că trebuie manifestată o minimă maleabilitate, care, însă, să nu depăşească limitele onoarei; în cealaltă grupă este clară decizia că nu se admite nici o tranzacţie. Idealul unei vieţi nu se negociază sub nici o formă. [...]

Calendarul de comemorări

Comemorari recente

Citatul zilei
  • "Trebuie să mărturisim prin comportarea de zi cu zi, poate cu suferinţă, cu sânge şi chiar cu viaţa de ni se va cere." Traian Trifan

Ultimele comentarii